Vilten: 8 wandpaneeltjes voor de zolder

Voor onze zolder, die in het voorjaar totaal verbouwd is, wilde ik wandpaneeltjes vilten. De kleuren op zolder hebben het thema zon-zee-lucht, en daar moesten de paneeltjes op aansluiting. Ik heb op Pinterest en waar ik ze verder nog tegenkwam ideeën verzameld, zowel voor de sfeer als voor de vilttechnieken die ik kon gebruiken om te krijgen wat ik in gedachten had. De meeste zijn redelijk recht toe, recht aan, een aantal hebben nog wat verrassingen erin.

 

Het eerste paneeltje: een vlakke zee met een hele schakering aan kleuren, in de verte een zandbank waar als je heel goed kijkt, de golven nog net op breken.

Het resultaat direct na het vilten was mij iets te vlak en monotoon geworden. Net als bij de andere viltpanelen hieronder, heb ik dit paneel nabewerkt door accenten en soms meer lijn aan te brengen d.m.v. naaldvilten.

Met nabewerkingen d.m.v. naaldviltenHet tweede paneeltje: een serie boeggolven achter elkaar laten een mooi, rustig, maar wel kleurrijk patroon zien. De donkerpaarse, grillige lijnen zijn van zijde. Zijde vilt niet, maar de wol grijpt het wel vast en trekt het tijdens het eigen viltproces in allerlei onvoorspelbare zigzaggen en kronkels, wat een dynamisch effect geeft.
Het derde paneeltje: het water begint zich te roeren met een flinke golf, het vlakke strandzand wordt onderbroken door een paar door de zee gladgeschuurde stenen.

In de vilten stenen heb ik echte kiezels verwerkt – deze waren er na het vilten nog moeilijk uit te krijgen, wat wel nodig wat om het paneel tussen de andere paneeltjes recht op te kunnen hangen.

Bij de golf heb ik Wensleydale-lokken verwerkt. Het Wensleydale-schaap levert prachtige, glanzende, krullende lokken waarmee heel mooie accenten zijn aan te brengen, precies passend bij het kolkende water in de top van een golf.

Onder meer op het strand heb ik witte Wensleydale-wol gebruikt. Deze geeft hier een heel luchtig, schuimend effect.

Het vierde paneel is het eerste ‘lucht’-paneel. Wat extra effect heb ik weer toegevoegd met vooral witte zijde, maar ook met blauwe en gele viscose.
Het vijfde paneel moest in mijn optiek duidelijk aansluiten op het vierde. Het moest ook een overgang vormen naar het volgende luchtpaneel. Net als in het vorige paneel heb ik ook hier weer met zijde en viscose gewerkt voor wat extra accenten. Als net als bij alle panelen, heb ik het later nabewerkt met naaldvilten (op deze foto nog niet te zien).
In het zesde paneeltje wordt de lucht al wat onrustiger: stapelwolken en regen, maar nog wel met het licht van de ondergaande zon.
Het zevende paneel. De scènes krijgen steeds iets meer drama. Net als in het derde paneel heb ik hier 3D-technieken toegepast. Door een dikke materiaal in het vilt te plaatsen, komt er letterlijk een extra dimensie bij. De mistige effecten heb ik weer met Wensleydale-wol bereikt, dat ik heel luchtig door middel van naaldvilten heb aangebracht.
Het lijkt zo levendig met de losse lontwol. Na het vilten blijft toch een plat vlak over. Verschil wolkenpartij links (met nabewerking d.m.v. naaldvilten) en rechts en rest paneel (zonder nabewerking) Het laatste en misschien wel meest dramatische paneel. Op de foto is de wolk links al wel bijgewerkt met naaldvilten. De wolk rechts (en de rest van het paneel) heb ik nog niets mee gedaan. Hierdoor wordt wel duidelijk dat de nabewerking veel toevoegt. Het natvilten levert een soort voorgekleurd canvas op, waarop je door middel van naaldvilten accenten en lijnen en karakter kunt toevoegen. De witte bliksemschichten zijn witte zijde.

Door op deze en de andere foto’s te klikken, kom je op de projectpagina waar nog veel meer foto’s te zien zijn van de panelen. Van losse lontwol tot eindresultaat en alles daartussenin, en sommige panelen voor en na het vilten naast elkaar.

Alles samen aan de muur:
Alles samen aan de muur.

Meer foto’s van dit project
(o.a. foto’s van voorstadia tijdens het maken)
vind je op de Images-fotosite 
door op de foto’s
hierboven te klikken.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren